• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Snor min egen tråd. Ska vara föräldraledig 100 % fr.om 1/9 och fram till årsskiftet. Har utmätning av lönen. Behöver jag informera KFM? De kommer ju ändå märka att det inte går att utmäta något av min lön under den här perioden. Vad händer om jag inte informerar KFM?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Snor min egen tråd. Ska vara föräldraledig 100 % fr.om 1/9 och fram till årsskiftet. Har utmätning av lönen. Behöver jag informera KFM? De kommer ju ändå märka att det inte går att utmäta något av min lön under den här perioden. Vad händer om jag inte informerar KFM?
Informerar du inte så kommer du få behålla pengarna ! Det fick jag för 2 år sedan :)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Snor min egen tråd. Ska vara föräldraledig 100 % fr.om 1/9 och fram till årsskiftet. Har utmätning av lönen. Behöver jag informera KFM? De kommer ju ändå märka att det inte går att utmäta något av min lön under den här perioden. Vad händer om jag inte informerar KFM?
Din arbetsgivare måste från första månaden rapportera varför de inte följer beslutet om löneutmätning, och då kommer beslut att fattas i föräldrapenning.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Din arbetsgivare måste från första månaden rapportera varför de inte följer beslutet om löneutmätning, och då kommer beslut att fattas i föräldrapenning.
Tack för svar. Jag har varit delvis föräldraledig i April, Maj och Juni med resultatet att KFM inte kunna dra hela summan som är bestämd. Inte någon av månaderna har KFM utmätt min föräldrapenning.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Tack för svar. Jag har varit delvis föräldraledig i April, Maj och Juni med resultatet att KFM inte kunna dra hela summan som är bestämd. Inte någon av månaderna har KFM utmätt min föräldrapenning.
Det är fullt möjligt att fatta beslut i två inkomster parallellt, oftast med förbehållet i huvudinkomsten och maxbeslut i sidoinkomsten.
 

Confused1979

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
16 December 2022
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
60
Poäng
197
Det är fullt möjligt att fatta beslut i två inkomster parallellt, oftast med förbehållet i huvudinkomsten och maxbeslut i sidoinkomsten.
Om det skulle bli maxbelsut i sidoinkomsten och det är Försäkringskassan skulle det betyda att all ersättning från Försäkringskassan går raka vägen till KFM (dvs man får inget utbetalt) och att man behåller sitt förbehållsbelopp på huvudinkomsten?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Om det skulle bli maxbelsut i sidoinkomsten och det är Försäkringskassan skulle det betyda att all ersättning från Försäkringskassan går raka vägen till KFM (dvs man får inget utbetalt) och att man behåller sitt förbehållsbelopp på huvudinkomsten?
Korrekt. Det går också att göra på annat sätt, många ersättningar från Försäkringskassan utbetalas ju per dag.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Om det skulle bli maxbelsut i sidoinkomsten och det är Försäkringskassan skulle det betyda att all ersättning från Försäkringskassan går raka vägen till KFM (dvs man får inget utbetalt) och att man behåller sitt förbehållsbelopp på huvudinkomsten?
Så ni menar att om jag inte anmäler förändrade inkomstförhållanden till KFM så är det möjligt för de att dra hela föräldrapenningen (ca 13000 kr) och att jag får behålla det jag får från min arbetsgivare (ca 2500 kr i föräldraförsäkring)? Mitt förbehållsbelopp är bestämt till 19200 kr per månad.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp